نبدء بتعريف الشخصيات
(بيت ابو وائل )
(ابو وائل )رجل عمره 44سنه اسمه عادل رجل اعمال وزوجته نجلاء عمرها 40سنه طيب وحنونه وتحب
زوجها وتهتم بأولادها مرة
وائل عمره 23 سنه يدرس بالجامعه طيب جدا لكن فيه عيب واحد انه اناني ابيض طويل
عريض ملامحه حلوه
غزل 21سنه تدرس بالجامعه ناعمه حساسه مرة لها حس بالبيت
تالا وعمرها 19سنه اخر سنه بالثانوي طيبه احيانا شقيه واحيانا جريئه على حسب مزاجها وعصبيه مرة راح تتعرفو على شخصيتها من خلال الروايه
رسيل 17 سنه اولى ثانوي مرة فلاويه ومرجوجه ومرة هامله في دراستها
ريماس عمرها 14سنه ثانيه متوسط دمها خفيف هيا ومشاعل لمن يجلسو سوا يقلبو البيت ضحك
لؤي عمره 13 سنه اولى متوسط مرة هادئ وحنون مزاجي يحب البلاي ستيشن
دانا عمرها 6سنين اولى ابتدائي جدا شقيه وكلمتها مسموعه في البيت طبعا اخر العنقود شخصيتها تشبه تالا
(بيت ابو مهند )
ابو مهند عمره 60 سنه متقاعد طيب ويقضي وقته في كتابة الشعر
ام مهند اخت ابو وائل ربة منزل مرة فله وماتحط بقلبها على احد وتحب اولادها عمرها 50 سنه
مهند عمره 27 دمه خفيف طويل ابيض مملوح وفيه شبه كبير من وائل
ملك عمرها 23 شخصيتها مرا قويه وعنيدة وكلمتها لازم تمشي تدرس بالجامعه والسنه اخر سنه لها
مؤيد تؤام ملك عمره 23 شاب جذاب ملامحه حلوة طويل عريض اسمر جسمه رياضي
سلطان عمره 13 اولى متوسط مرة شقي
( بيت ابو احمد )
ابو احمد اخو ابو وائل عمره 54سنه طيب جدا عصبي ولو عصب مايشوف اللي قدامه
ام احمد زوجه تحب زوجها وتهتم بأولادها
احمد 27سنه متزوج ويحب زوحته مرة مايشوف غيره
روان 25 تحب زوجها (احمد )وتهتم فيه
هدى 23 سنه شخصيتها قويه وتحب تسيطر على اللي بالبيت مغرورة مرة وماهي محبوبه بين بنات العيله بسبب غرورها
جمانه 17 اولى ثانوي زي اختها هدى نفس الطبع الغرور وقوة الشخصيه وطايشه مرة
محمد 14 سنه ثانيه متوسط هادئ
حسن 13 سنه اولى متوسط مرا شقي
حسين 8 سنين ثانيه ابتدائي نفس طبايع وسيم مرة شقي واكثر
( بيت ابو خالد )
ابو خالد اخو ابو وائل وابو عبد الرحمن 42 مرة طيب والبنات مره يحبوه
ام خالد ناديه 35 مرة طيبه والبنات يرتاحو لها كأنها صاحبتهم تحب زوجها واولادها
خالد 19 سنه اخر سنه بالثانوي شاب حلو طويل ووسيم وجسمه رياضي وعيونه لونها ازرق بحري لا طالع لابوه ولا لامه
جوري 6 سنين اولى ابتدائي مرا هادئه
ليان 5 سنين روضه مرا شقيه
وباقي الشخصيات راح تتعرفو عليها من خلال الروايه
( البارت الاول )
اول يوم بعيد الفطر الكل مجتمع في بيت ابو وائل والكل مبسوط الرجال جالسين بالمجلس والحريم بحديقه البيت كان الجو مرة نايس
والبنات جالسين عند المسبح ومشغلين الاستريو وجالسين يرقصو فالينها
فجئه سمعو صوت مشاعل تناديهم
رسيل: بنات ماطفشتو وانتو بس ترقصو من الصباح ؟
تالا: يعني ايش تبينيا نسوي ؟
رسل : ايش رايكم نلعب لعبه الاغاني كل وحده تغني اغنيه واخر حرف من الاغنيه تبدء بأغنيه ثانيه اللي عليها الدور
جمانه: لا مانبى نبى نرقص
ريماس : لا من زين رقصك
رسيل ماقدرت تمسك نفسها : هههههههههههههههههههههههههه
غزل : خلاص نلعب اللعبه اللي قالت عليها مشاعل
تالا : خلاص غزل روحي جيبي الغيتار حقي
غزل : اوكي
هدى : خلاص جمانه نبى نلعب
جمانه : طيب
راحت غزل تجيب الغيتار وهيا خارجه من غرفة تالا لقيت باب غرفة وائل مفتوح وسمعت صوت جوة الغرفه دخلت تحسب وائل لكن انصدمت من اللي شافته
تالا : يالله دا كلو غزل تجيب الغيتار قومي سوسو شوفيها
رسيل: مافيا اقوم قومي بشاير
ريماس: وربي مرة تعبانه قومي انتي تالا
ملك : يلا وحدة تقوم تشوفها
تالا :خلاص انا بقوم
عند غزل شافت مؤيد ماتوقعت تشوفه من هما صغار كانت تحس بشي ناحيته بس ماتعرف اللي بقلبه ناحيتها اما مؤيد لمن شافها ماعرف مين هيا بس سرح بشكلها وعيونها العسليه كان شكلها طالع حلو كانت لابسه سكيني اسود وبلوزة كورهات اسود وابيض وكانت فاتحه شعرها الطويل وكانت حاطه ميك اب ناعم زيها مرا تجنن
تالا : فين راحت دي
وسارت تنادي عليها : غزل غزل فين رحتي
غزل سمعت صوت تالا استدركت الموقف وخرجت بسرعه وقفلت الباب وراها
تالا: فين كنتي من اول وانا ادورك
غزل : هاااا ايوا رحت الحمام (الله يكرمكم) يلا نروح نلعب
تالا: اوكي يلا
رجعت غزل وتالا وغزل طول الوقت مسرحه
تالا :يلا ملك ابدئي انتي اول
ملك : لا والله ليش مو غزل اول
ملك حست انو غزل فيها شي ( ملك وغزل اكتر من اخوات )
غزل : لانو انتي اكبرنا
ملك : امري لله
ملك : حبيبي وانا جنبك تعرف بحس بإيه وانا في حضن قلبك
بإبقى عايز اقلك ايه
يامحلى الدنيا وانا جنبك يا كل منايا محتجلك حبيبي ياعمري
ماتسبنيش وحياة اغلى حاجه عندك ومايحرمنيش منك ومايبعدنيش عنك
البنات مرة دخلو جو
ملاك : يلا هدى دورك حرف الكاف
هدى :كل سنة وانت طيب ومن قلبي قريب والسنة دي معايا واللي جاي
ويايا يااغلى الحبايب ياسكر ودايب ياكل الحبايب كلك خير وطيب
رسيل وريماس وتالا بس يضحكو على صوت هدى ماكان حلو
رسيل : اشبكم بس تغنو لتامر حسني مره حبيتوه ههههههههههه
هدى:يلا غزل دورك حرف الباء
غزل : بين ايديك انا بنسى روحي بين ايديك
صعب اعيش في الدنيا ديا الا بيك
كل يوم بيفوت عليا حبي ليك بيزيد شويا
محتجالك جمب مني اوعى ليلة تغبها عني
معاك رجعتلي تاني حياتي ودنيتي معاك بعيش حبيبي في الدنيا جنتي وياك
شفت بعيوني طريقي وسكتي مليش غيرك حبيبي معاك
حاسه بإمان وطول منتا معايا مابخفش من الزمان
محتاجه ليك حقيقي قرب مني كمان
غزل : يلا تالا دورك حرف النون
مسكت تالا الغيتار :احم احم
البنات ضحكو :هههههههههههههههههههههههههه
الا هدى ما تطيق تالا
تالا بدت تعزف وتغني : ناوي ترجع حبيبي
تعتذر عن كل شي بس انا خايف تجيني ماتلاقي فيني شي
لا ايدين تمسها ولا دموع تحسها
لا تحاول ياحبيبي عندي كل شي انتهى
ناوي ترجع ليه ترجع لا ترجع حبيبي
وكان صوتها مرا حلو وكان فيه (بحة)
وكملو البنات لعب
عند الرجال بالمجلس
ابو وائل: حي الله من جانا والله منورين ياشباب
مهند : الله يخيلك لنا ياخالي والله لك وحشه
ابو احمد : ها مهند مالقيت العروسه
مهند:لا والله لسى ربي مااراد الاقي البنت المناسبه
الشباب يضحكو :ههههههههههههههههههههه
مؤيد مسرح في الملاك اللي شافه ويقول : ياترى مين هيا
وكان يحاول يفتكر بنات العيله وهما صغار بما انهم لمن كبرو سارو يغطو على بعض الا مشاعل وبشاير يقعدو مع الشباب محجبين
جاه سلطان ياشر لمؤيد ومؤيد مرة مو معاه مسرح : راح لعنده وصرخ بأذنه
مؤيد : عمه بعينك ايش تبغى في احد يسوي كدا فقعت طبلة اذني
سلطان : قوم العب معانا انا وخالد ولؤي بلاي ستيشن
مؤيد : مالي خلق انقلع لا اعطيك كف
وائل : اشبك اليوم منتى على بعضك طول الوقت مسرح اكيد تفكر فيا هههههههههههههههههههه
مؤيد : مالت على وجهك اقول انقلع ماباقي غير افكر فيك ههههههههههههههههههه
الشباب : ههههههههههههههههههههههههههههههه
عند الحريم
ام وائل :ماشاء الله ياام مهند بنتك ملك سارت عروسه
ام مهند ايوة ماشاء الله بس انا شكلي اصغر منها هههههههههههههههههههههههه
الحريم : ههههههههههههههههههههههههههههه
تالا : يلا ياماما الغداء على السفرة
ام وائل : يلا اتفضلو
راحو اتغدو وكملو السهرة للمغرب والكل راح لبيته
تالا دخلت غرفتها كانت غرفتها لونها فوشي وابيض واسود وكان ديكورها مرا غريب السرير لونه فوشي والفراش اسود ودولاب الغرفة ابيض وفوشي والجدار معتقه اسود وابيض وفوشي لبست بجامتها وكان لونها ابيض
وانسدحت على السرير ونامت
وفجئة صحيت من النوم كعادتها وجلست على السرير تفتكر الحلم اللي كل ماتنام تحلمه
انتهى البارت
البارت الثاني )
في العصر رسيل نازلة من الدرج وترقص وتغني : خاف الحسد من اهلك يالماشي انت بمهلك زلزال يخرب بيتك كيك وحلاوة بشكلك
وريماس واقفه في اخر الدرج : عاشو سوسو وتصفر وتصفق
ام وائل :لا ياشيخة انتي وهيا ارخو اصواتكم
دانا : جالسه على بطنها تتفرج على mbc3
لؤي نزل : صباح الخير
ام وائل:قول مساء الخير دا كله نوم
لؤي : كنت مواصل على البلاي ستيشن
نزلت غزل :مساء الخير
ام وائل : مساء النور
غزل : وربي طفشانه
ام وائل : انتي بس طفشانه
غزل : والله باقي عشرة ايام ويبدء دوام المدرسه لازم نفلها
تالا :ايش رايكم نروح البحر
ريماس: والله جبتيها
ام وائل : انتي دايما كدا حتى مافي مساء الخير تالا سكتت مافيها تناحل مع امها
تالا : ايش رايك غزل
غزل : خلينا نكلم بابا ونشوف يلا قومي رسيل كلميه
رسيل :اوكي
راحت رسيل لابوها في مكتبه دقت الباب
ابو وائل:مين ؟
رسيل : انا بابا
ابو وائل : ادخلي يابنتي
تالا دق جوالها ردت : هلا رود
رود :فينك ياحيوانة اسبوع ماتكلميني
تالا : سوري بس كنت مشغوله شويتين
رود : في ايش
تالا : مالك دخل
رود : افا... بس انا عارفة انك مو مشغوله بس عقلك مشغول في الحلم
تالا : فاهمتني
رود : شفتي كيف انا افهمك من غير ماتقولي.... لا تقولي رجعتي تحلمي بنفس الحلم
تالا: ايوا وحاسه اني راح اشوف الشخص اللي بالحلم
رود : لا مااعتقد تراه حلم
تالا : على قولك
رود : يلا باقي عشرة ايام وترجع المدرسه والقرف
تالا : بالله عليكي لا تذكريني المهم انا بقفل ماما تناديني يلا تبي شي
رود : سلامتك قلبي
تالا : يلابااي
رود:باااي
رسيل جات وساكته
غزل : ها ايش سويتي
ريماس : من وجهك باين انه مارضي
فجئة رسيل تنقزو تصرخ : بابا وافق نروح البحر
تالا: كنت عارفه بابا مايرفض لنا طلب غزل كلمي ملك وباقي البنات عشان نروح سوا وانا اكلم وائل يودينا
غزل :طيب
راحت تالا ودقت الباب
وائل :مين
تالا : انا تالا
وائل : ادخلي
تالا :كيفك ؟
وائل : من غير مقدمات ايش تبي ؟
تالا: طيب ..... نبى نروح البحر
وائل : نعم صراحه مافيا اودي احد
تالا : الله يوفقك
وائل: طيب خلاص ساعه لو ماخلصتو ماراح اودي اح....
ماكمل كلمته الا ودق جواله :هلا رامي وحشتني كيفك ؟
رامي : تمام الحمدلله ...وانت اخبارك والله لك وحشه
وائل : تمام ... كيف باريس حلوة
رامي : حلوة خصوصا بناتها هههههههههههههههههههه
وائل: ههههههههههههههه الله يقطعك
رامي : بس والله الغربه ماهي حلوة
وائل : يلا هانت
رامي : فين هانت باقي لي 3 سنين عشان اخلص دراسه
وائل : الله يعينك
رامي : يلا مااطول عليك عندي محاضرة
وائل : طيب
رامي :يلا سلم على الاهل
وائل:ان شاء الله يوصل يلا مع السلامه
رامي :مع السلامه
وائل ارتاح شويا لمن كلم صديق عمره من وهما صغار سوا ورامي مسافر برا يكمل دراسته وائل انتبه انه ماكان لحاله بالغرفة كانت تالا جالسه قدامه على السرير
وائل: انتي لسى هنا ؟
تالا : ايوا... لهذه الدرجة وحشك صاحبك
وائل :انتي ماتتخيلي احنا اكثر من اخوان يلا قومي روحي البسي ولا والله ارجع بكلامي
تالا : لاخلاص انا ما صدقت انك رضيت يلا انا رايحه سي يو
وائل : اللي يقول كأني بشوفك بكرا مو بعد ساعه
تالا :هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
راحت تالا تقول لاخواتها يقومو يلبسو وراحت تلبس
عند ملك راحت تخبر مؤيد انها يروح معاهم البحر
ملك : مودي بنروح البحر تروح معانا ؟
مؤيد: مع مين ؟
ملك : مع بنات خوالي والشباب
مؤيد افتكر البنت اللي شافها قال فرصه يمكن اعرف مين هيا
مؤيد : اجهزي انتي وشويا نمشي
ملك : اوكي .... ايوا راح نمر على بنات خالي ابو احمد
مؤيد :يلا طيب لا تتأخري
في بيت ابو احمد
جمانه : ماابى اروح
هدى:ليش طيب
جمانه :كدا مااطيقهم
هدى :بالعكس حبوبات بس هيا تالا مااطيقها
جمانه : ماني رايحه يعني ماني رايحه
هدى : ياغبيه انتي تدري مين راح يمرنا
جمانه : مين يعني توم كروز
هدى : ياغبيه مؤيد.. انتي ايش يدريكي يمكن يشوفنا تعجبه وحده فينا ويكون من نصيبنا
جمانه : والله انك صادقه خلاص انا بقوم البس
هدى :يلا بسرعه
في بيت ابو خالد
خالد جالس بغرفته يكلم وائل :هلا وائل اخبارك
وائل : تمام وانت اخبارك
خالد :بخير
وائل :ايش رايك نمرك وتروح معانا البحر ؟
خالد : والله ماعندي مانع غير كدا انا مرا طفشان
يلا انا اجهز على بال ماتمرني
وائل : يلا باااي
خالد:باااي
في السيارة وائل :يلا بسرعه اركبو
رسيل جات بتركب جنب وائل : لا تركبي هنا روحي اركبي ورا
رسيل :وليش ان شاء الله
وائل :خالد بنمر عليه بيروح معانا
رسيل: اف ياربي مسوي فيها دا الغبي انه حلو
ريماس : وانتي ايش غايضك ؟
غزل : عشان احلى منها ههههههههههههههههههههههههههههههه
اللي في السيارة كلهم يضحكو على رسيل
رسيل : مالت عليه وعليكي قال احلى مني قال
تالا :يلا بسرعه اركبي
انتهى البارت